Marja de profit reprezintă unul din cei mai importanţi indicatori financiari pentru profit, această arătându-ţi în ce măsură activitatea unei anumite firme aduce profit, fiind o comparaţie între profitul ce rămâne odată cu achitarea profitului şi vânzările din punct de vedere net, astfel, arătând profitul ce rămâne în urma achitării costurilor pentru producţie, administraţie, şi aşa mai departe.
De exemplu, pentru achiziția de laptopuri, workstationuri sau servere, este importanta performanta acestora dar și un cost de achiziție cât mai mic pentru a crește marja de profit în momentul utilizării lor în desfășurarea activității firmei. Server Config este una din primele companii din România care oferă echipamente refurbished IT&C, cu garanție și service in regim propriu.
De obicei, acest indicator trebuie analizat în funcţie de tendinţe, pe perioade, dar poate fi comparat şi vizazi de performanţele competiţiei de pe acelaşi segment de activitate, fiind un indicator pentru perioade scurte de timp, deoarece nu arată cât de profitabilă se poate menţine compania pe o perioadă mai lungă de timp, făcând aici referire la investiţiile acţionarilor.
Trebuie reţinut şi faptul că firmele pot să menţină în mod voit indicatorul la un nivel cât mai jos, având la dispoziţie suficiente strategii pentru a înregistra cheltuieli. Motivul pentru care multe firme practică acest lucru este acela de a menţine un impozit cât mai scăzut, deoarece, cu cât procentul prfotiului este mai mare, cu atât impozitul va creşte, deoarece sugerează o pofitabilitate destul de mare a afacerii.
Cum se calculează marja de profit?
Dacă nu ştii cum se calculcează marja de profit şi care este formula de calcul a acesteia, ei bine, marja de profit se calculează astfel: (Profitul net / Cifra netă de afaceri) * 100.
Acum, să îţi exemplificăm cum se calculează o marjă de profit, după nişte date fictive pentru o entitate fictivă (ABC SRL).
Presupunem că profitul net al respectivei entităţi este de 30.000 de lei, în timp ce cifra de afaceri este de 454.000 de lei. Ei bine, marja de profit, după aplicarea formulei de mai sus va fi de 6,61%.
Pentru a stabili cum se situează respectiva firmă din punct de vedere al marjei de profit, trebuie să ştii următoarele lucruriŞ o marjă de profit de sub 1% reprezintă că situaţia firmei nu este una stabilă, pe când o marjă ce este între 1 şi 1% reprezintă situaţie financiară stabilă.
În cazul în care marja de profit este de peste 15%, atunci am putea spune că situaţia financiară este una voltailă.
Deci, conform calculului de mai sus, firma ABC SRL are o marjă de profit stabilă, pentru că aceasta se situează în marja de 1-15%.
În cazul în care marja de profit este şi mai ridicată, putem spune că respectiva societate a avut o activitate bună, chiar foarte bună pentru perioada tocmai trecută.
Această marjă este un indicator pentru a măsura în special performanţa acitivităţii unei anumite societăţi, dar nu mereu poate să fie un indicator real, iar motivul l-am stabilit şi mai sus. Totodată, această marjă poate să fie influenţată şi de includerea în calcul a mai multor cheltuieli ce vor apărea o singură dată, fără a avea caracter operaţional, iar un bun exemplu ar putea fi venitul realizat din investiţii, ceea ce poate să influenţeze marja de profit, iar astfel, nu vei mai putea ştii situaţia reală a respectivei societăţi.